القائمة الرئيسية

الصفحات

هل الصيام النباتي مكتوب فعلاً في الإنجيل؟

هل الصيام النباتي مكتوب فعلاً في الإنجيل؟

احنا معظم السنة عندنا صيام

هل الموعد دي بتتفق مع الإنجيل

ولا مجرد  مألفينها وخلاص؟

عشان كده ركز معي 

في البداية كده هستعرض لكم  آيات

وبعد كده نبدء نشرحها واحدة واحدة

في سفر دانيال الأصحاح الأول بيقول من آية عشرة

10 فَقَالَ رَئِيسُ الْخِصْيَانِ لِدَانِيآلَ: «إِنِّي أَخَافُ سَيِّدِي الْمَلِكَ الَّذِي عَيَّنَ طَعَامَكُمْ وَشَرَابَكُمْ. فَلِمَاذَا يَرَى وُجُوهَكُمْ أَهْزَلَ مِنَ الْفِتْيَانِ الَّذِينَ مِنْ جِيلِكُمْ، فَتُدَيِّنُونَ رَأْسِي لِلْمَلِكِ؟»

11 فَقَالَ دَانِيآلُ لِرَئِيسِ السُّقَاةِ الَّذِي وَلاَّهُ رَئِيسُ الْخِصْيَانِ عَلَى دَانِيآلَ وَحَنَنْيَا وَمِيشَائِيلَ وَعَزَرْيَا:

12 «جَرِّبْ عَبِيدَكَ عَشَرَةَ أَيَّامٍ. فَلْيُعْطُونَا الْقَطَانِيَّ لِنَأْكُلَ وَمَاءً لِنَشْرَبَ.

13 وَلْيَنْظُرُوا إِلَى مَنَاظِرِنَا أَمَامَكَ وَإِلَى مَنَاظِرِ الْفِتْيَانِ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ مِنْ أَطَايِبِ الْمَلِكِ. ثُمَّ اصْنَعْ بِعَبِيدِكَ كَمَا تَرَى».

14 فَسَمِعَ لَهُمْ هذَا الْكَلاَمَ وَجَرَّبَهُمْ عَشَرَةَ أَيَّامٍ.

15 وعِنْدَ نِهَايَةِ الْعَشَرَةِ الأَيَّامِ ظَهَرَتْ مَنَاظِرُهُمْ أَحْسَنَ وَأَسْمَنَ لَحْمًا مِنْ كُلِّ الْفِتْيَانِ الآكِلِينَ مِنْ أَطَايِبِ الْمَلِكِ.

من كل الأيات اللي احنا قررناها دي

هنفهم ان فيه نوعين من الصوم

أول صوم هو الصوم الانقطاعي

الصوم اللي احنا لسه قررين دلوقتي

بتاع دانيال لان هو قعد ثلاثة اسابيع

و فيه نوع تاني من الصوم هو الصوم النباتي

اللي هو تحديد أنواع معينة من الأكل هي دي اللي أنا لازم أكلها في وقت الصيام

و بالمناسبة القطاني هو البقوليات معناها البقوليات

يعني حاجات نباتية ربنا نفسه قال في سفر التكوين عن موضوع

الأكل النباتي ده

يقول في سفر التكوين واحد تسعة وعشرين

وقال الله: «اني قد اعطيتكم كل بقل يبزر بزرا على وجه كل الارض، وكل شجر فيه ثمر شجر يبزر بزرا لكم يكون طعاما. 

ربنا نفسه في سفر التكوين بيتكلم عن الأكل النباتي

و فيه آيات كتيرة بتتكلم عن موضوع الصوم النباتي

 و هنا نسأل سؤال تاني هل كان فيه أصوام جماعية

في الكتاب المقدس

مكتوب في نحميا تسعة واحد

وفي اليوم الرابع والعشرين من هذا الشهر اجتمع بنو اسرائيل بالصوم وعليهم مسوح وتراب

و في سفر أستير 4-16

اذهب اجمع جميع اليهود الموجودين في شوشن وصوموا من جهتي ولا تاكلوا ولا تشربوا ثلاثة ايام ليلا ونهارا.

و بالمناسبة الصوم بتاع أستير أصبح صوم لليهود كل سنة بيصموه

في قصة يونان نفسها أهل نينوة صاموا صوم جماعي

و قدموا المسوح و ابتدوا يتوبوا لربنا و يرجعوا له مرة تانية

و نستنتج هنا من كل العهد القديم في العهد القديم ان فيه نوعين من الصوم

النوع اللي هو الصوم الانقطاعي و الصوم النباتي

و الأصوام دي كان فيها أصوام جماعية منظمة كل سنة بتتكرر

و زي ما استعرضنا  آيات من العهد القديم

تعالوا نشوف بعض الآيات اللي بتتكلم عن الصوم في العهد الجديد

بيقول في متي الاصحاح 9

آية 14 و 15

حينئذ اتى اليه تلاميذ يوحنا قائلين: «لماذا نصوم نحن والفريسيون كثيرا واما تلاميذك فلا يصومون؟» 15 فقال لهم يسوع: «هل يستطيع بنو العرس ان ينوحوا ما دام العريس معهم؟ ولكن ستاتي ايام حين يرفع العريس عنهم فحينئذ يصومون. 

في أعمال الرسل الاصحاح 13

وبينما هم يخدمون الرب ويصومون، قال الروح القدس:«افرزوا لي برنابا وشاول للعمل الذي دعوتهما اليه». 3 فصاموا حينئذ وصلوا ووضعوا عليهما الايادي، ثم اطلقوهما.


في أعمال برضو الاصحاح 14 23

وانتخبا لهم قسوسا في كل كنيسة، ثم صليا باصوام واستودعاهم للرب الذي كانوا قد امنوا به

العهد الجديد كمان كان في صوم وكان مرتبط دايما بالصلاة

مش بس العهد الجديد تعالوا برضو نشوف

الدسقولية قلت لنا ايه على موضوع الصوم

مكتوب في كتاب الدسقولية

نطلب منكم ان تصوموا كل يوم أربعاء و كل يوم جمعة

وما أمكنكم أكثر من هذا فصوموا وعطوا الفقراء

وكل يوم سبت كلوا الا سبت الفصح المجيد

وفي ايام الاحاد كلها تقربوا من بعضكم من بعض في الكنيسة وافرحوا

ومن يصوم الاحد الذي هو القيامة فهو مشجوب للخطيه

وكذلك من يفعل هذا في ايام الخمسين

او يحزن في ايام اعياد الرب التي يجب ان نفرح فيها

فرحا روحانيا ولا نحزن واتكمل الدسقولية في موضوع

الصوم الاربعين المقدسة واسبوع الالم

ثم فليكن عندكم جليلا صوم الاربعين

تذكارا للفضائل والحسنات التي للرب

وليكمل هذا الصوم قبل الفصح

ويكون بدءه من يوم الاثنين

الثاني من السبوت وكماله يوم الجمعة الذي قبل الفصح

وبعد هذا اهتموا ان تكملوا اسبوع الفصح المقدس

وتصوموه كلكم بفزع ورعدة

وهنا بقى ان يجي الموضوع تشكيكي شوية

في ناس بتتكلم عن أيه معينة مكتوبين في كتاب المقدس

بيتكلموا على ان الصوم ده هو حاجة يعني مش لازم ومش ضرورية

تعالي نشرحهم

بيقول في متي الاصحاح السادس أيه 16 

ومتى صمتم فلا تكونوا عابسين كالمرائين فانهم يغيرون وجوههم لكي يظهروا للناس صائمين. الحق اقول لكم: انهم قد استوفوا اجرهم.

وهنا بقى الناس بتتكلم أن الايه بتقول

ومتي صمتم معناها تحقيق

ان هي حاجة هتتحقق ومتي صمتم معناها ان كلما تصموا تعملوا كذا وكذا

مش المقصود بيها ان لما تيجوا تصموا

يعني معناه كده ان هو مش إلزام ولو هم مصرين على نفس المنطق

بتاع تفسير الايه دي طب تعالوا كده نشوف ايه تانية

وهيفسروها ازاي

في انجيل متي  الاصحاح ال25

بيقول ومتي جاء ابن الانسان

ومتي جاء ابن الانسان دي مش معناها هيجي لا هو هيجي

لكن متي جاء ابن الانسان هنا متي معناها برضو مش عدم التحقيق ولكن معناها التحقيق

ان الكلام ده هيحصل ولكن لما يجي هيحصل كذا وكذا


آية تانية في كولوسي الاصحاح التاني

بيقول معلمنا بولس الرسول فلا يحكم عليكم احد

في اكل او شرب او من جهة عيد او هلال او سبت


هنا معلمنا بولس الرسول ما كانش بتكلم على الصوم نهائي لكنه كان بيحارب

فكرة كانت موجودة 

موضوع التهود .. ده موضوع كبير

ممكن نتكلم علي فوقت تاني

بولس الرسول هنا كان بيتكلم عن موضوع التهوض

لكن ما كانش قصدوا موضوع الصوم ده خلص

ان محدش يتحكم فيك لا في اكل او

ولا في شرب ولا لا مش قصدوا كلام ده

في امره مهم جدا لازم نبقى كلنا عارفينه

الصوم شابهة

الصالة بالظبط

زي ما فيه صالة فردية

برضو فيه صلاة جماعية

يعني الانسان ممكن يحددد نفسه

ايامه معينه يصوم فيها

كحاجة منه هو حاجة فردية منه لربنا

بخلاف الصوم الجماعي اللي بتحدده الكنيسة

فما ينفعش الواحد يكتفي

بالصوم الفردي ويقول خلاص بقى

انا مليش دعوة بالأصوام الجماعية اللي بتحددها الكنيسة

الأصوام الجماعية دي

موجودة في تعليم الكتاب المقدس

والصوم والصلاة الجماعية برضو

بتخلينا نعيش وحدة الكنيسة ووحدة

الإيمان وعلى فكرة بقى

الصوم الفردي ده هو ده اللي كان مقصود بية

الصوم في الخفاء لأن الناس كلها عارفة

ان احنا عندنا الوقت ده صيام

فبالتالي كلنا صيامين فهو مش في الخفاء

لكن الصوم اللي في الخفاء هو الصوم الفردي

الصوم اللي انت بتحدده مع أب اعترفك

علشان تقول انا هصوم في الأيام دي

هو ده الصوم اللي لازم يبقى في الخفاء

تعالوا كده بسرعة اخر حاجة نقول للأصوام

اللي موجودة في كنستنا القبطيه

الأرثوزكسية والمعترف بيها

أول حاجة صوم الاربعين المقدسة وإسبوع الألام

ثاني حاجة صوم يوم الاربع ويوم الجمعة

ثالث صوم هو صوم الرسول

رابع صوم هو صوم الميلاد

خامس صوم هو صوم نينوي أو صوم يونان

سادس صوم هو صوم السيدة العزراء

بالإضافة إلى صوم برامون الميلاد

وصوم برامون الغطاس

كل الأصوام دي بتختلف عن بعضها في فترة

الانقطاع وفي مدة الصوم نفسه وفي نوع الأكل لأن فيه أصوام

بيبقى متاحة نحنا ناكل فيها سمك وفيه أصوام تانية ما بيبقاش متاحة نحنا ناكل فيها سمك 

يعني صيام الاربعين المقدسة وإسبوع الألام وصيام يونان أو صوم أهل نينوة وصيام

الاربع والجمعة وصيام برامون

الغطاس هم دول اللي مش مسموح ناكل فيهم سمك

ولكن بقى الأصوام متاح طبعا

أن نحنا ناكل فيهم

الأسماك مفيش مشكلة


  • فيس بوك
  • بنترست
  • تويتر
  • واتس اب
  • لينكد ان
  • بريد
author-img
Samuel

إظهار التعليقات
  • تعليق عادي
  • تعليق متطور
  • عن طريق المحرر بالاسفل يمكنك اضافة تعليق متطور كتعليق بصورة او فيديو يوتيوب او كود او اقتباس فقط قم بادخال الكود او النص للاقتباس او رابط صورة او فيديو يوتيوب ثم اضغط على الزر بالاسفل للتحويل قم بنسخ النتيجة واستخدمها للتعليق